Metodika

Takmer všetko o expreskách - 1 časť

Čo to vlastne je expres?

 

„Expres" vo voľnom preklade je niečo, čo nám urýchľuje a zjednodušuje činnosť. Ešte v dobe, keď som začínal (1982) sa expresky, tak ako ich poznáme v súčasnosti, u nás nepoužívali, alebo sa používali len veľmi zriedkavo. Do istiaceho bodu (skoba, vklínenec, kruh) sme zapínali jednu karabínu, prípadne do nej ešte jednu, aby sme obmedzili možnosť vycvaknutia lana, alebo znížili jeho trenie obr.1.

 


Obrázok 1


V tej dobe neboli cesty tak „husto" preistené a borháky alebo lepené skoby u nás prakticky neexistovali. Naviac, lanové dĺžky zriedkakedy presahovali 35 metrov. Z pevných istiacich prostriedkov sa používali iba kruhy, a tie sa dávali len „keď šlo o život". Ak bolo nutné istenie predĺžiť, zostrojili sme si „expres" z dvoch karabín a primerane dlhej zviazanej slučky obr.2.


Obrázok 2

Čím viac sme liezli ťažšie cesty s množstvom traverzov a previsov, tým viackrát sme museli pri istiacich bodoch prevádzať procedúru „jedna karabína do istenia - cvak, do nej slučka - cvak, do slučky druhá karabína - cvak a potom lano - cvak"... Už ani neviem, koho napadlo mať „predlžovátka" do cesty nachystané. Postupne prišli do „Československa" aj expresy. Okrem toho, že sa dali sem-tam kúpiť (za socializmu sa origoš - matroš zháňal dosť ťažko), niektorí domáci kutili ich doma šili... (Tak ako aj sedáky a všeličo iné...)

V súčasnosti bez moderných expresiek prakticky nikto nelezie. Čo to expres vlastne je? Je to komplet zložený z expres slučky a dvoch karabín, takže by sa mal vlastne nazývať Expres komplet obr.3.

 

expres komplet
Obrázok 3

 

Má slúžiť na rýchle a bezpečné zaistenie sa prvolezca, a zároveň má umožniť lanu čo najpriamejšie vedenie od ističa až k prvolezcovi (zminimalizovať trenie lana v karabínach a o skalu, a tým maximálne využiť jeho dynamické schopnosti). Použitie expresiek však nesie so sebou aj riziká, ktoré by mal poznať každý. Predovšetkým si treba uvedomiť, že expresky sa skladajú z troch článkov (expres slučky a dvoch karabín). Ak berieme do úvahy, že zlyhanie materiálu sa vylúčiť nedá, tak v momente, keď zapneme expres do istenia (vklínenec, kruh, skoba, borhák), máme spolu štyri články, ktoré môžu zlyhať. Ak samozrejme neberieme do úvahy lano, sedák, istítko, alebo skôr ističa. Ak vynecháme ističa, tak najčastejšie dochádza k zlyhaniu postupového istienia (skoby, vklínence, nity ...), potom niektorej z karabín. O zlyhaní expres slučky som zatiaľ nepočul. Zaznamenal som jedine jej viditeľné poškodenie na popruhu po zachytení pádu cez ostrú hranu, na ktorej by praskla aj tá najlepšia duralová karabína obr.4.


poškodený expres
Obrázok 4


Pozor na samodomo výrobu, ktorú možno stretnúť aj v dnešnej dobe...

Dostali sa mi do ruky veľmi zánovné friendy, na ktorých bola všitá expres slučka. Na prvý pohľad nebolo badať žiadny problém. Až kým mi majiteľ neoznámil, že predchádzajúci majiteľ ich „ušil" sám. Chcel som slučky najskôr odrezať, ale potom ma napadlo, že vyskúšam, akú majú nosnosť. Rukami som zaťažil slučku v priečnom smere švíkov a bez veľkej námahy som „expres" roztrhol !!!V rukách!!!

V pokračovaní sa pozrieme bližšie na jednotlivé články expresky:

Pripravili pre vás
metodicky
© Zajac Dušan-RockStar
štylisticky upravila
Barbora Feketeová
V Záskalí
posledná úprava 19.5.2007

všetky práva vyhradené | (c) Webra Solutions 2007