Aktuality

Meno: Heslo:

Prihláste sa a budete mať možnosť vytvárať a komentovať aktuality.

"Anonym nikdy za nič nestojí, lebo sám svoje meno nepokladá za nič"
(William Shakespeare)

Zo zimného kurzu 8.-13.2.2009

Prvý deň nad chatouJe nedeľa 8.2.2009, niečo po 13:00 na Bielej vode sa stretávame s Piotrom (účastníkom zimného kurzu) a jeho manželkou (jeho morálna podpora). Spoločne vyrážame na Brnčalku, kde nás už čaká Miška (účastníčka kurzu). Ja s Druhý deň - vhĺbením vedľa spodného ľadu na SvišťovkuAlex a Baška sme pomalší a tak prichádzame na chatu až po Piotrovi ... Počasie v tento deň nedalo znať že ďalší deň husto zasneží a naše aktivity vzhľadom na zvýšené lavínové nebezpečenstvo sa sústredia na svah za chatou, kde sme "odhrabali" aj trochu ľadu na skúšanie... Aj napriek takémuto počasiu sme prvý deň kurzu prežili aktívne. Prebrali sme a precvičili väčšinu naplánovanej problematiky. Na obed prišla aj inšpekcia (Alex a Baška). Po brzdení pádov, šmýkaní po snehu, sekaní a vŕtaní do ľadu, kopaní v snehu a mrznutí nasledovala výdatná večera a po nej teória. Utorok ráno sa počasie tvárilo že bude najvhodnejší deň na lezenie. Vyplývalo to aj z predpovede na nasledujúce dni - malo byť už len horšie. A naozaj bolo.... Pre výdatné sneženie sme z bezpečnostného hľadiska zvolili najspodnejší ľad na Svišťovku.   Jednak v nástupe aj v žľabe nad ľadom bolo najmenej snehu z toho čo sme mali v doline naZlaňák z Ovčí stezky Piotr v druhej dĺžke ľadu na Svišťovkuvýber a naviac ľad bol parádne vytečený. Vzhľadom na to že Piotr a Miška u nás neboli ani na jednom kurze mal som obavu ako im to pôjde, nevedel som čo si s nimi môžem dovoliť, a tak sme na rozcvičku vyliezli zaľadnené vhĺbenie v ľavo od hlavného ľadu. Išlo im to celkom a moje obavy sa pomaly rozplynuli. Po zlaňáku som sa rozhodol že treba využiť deň naplno a tak sme ešte vyliezli aj hlavný ľad, ten už bol trošku ťažší a to nie len fyzicky ale aj psychicky. "Decká" zabojovali a pred zotmením zostupujeme na chatu. Po večeri ešte rýchlokurz výberu a plánovania túry. Vzhľadom na predpoveď počasia sa javil nasledujúci deň ako posledný kedy sa bude dať horolezecky podnikať. Tak sa aj stalo. Miška a Piotr našli nástup aj líniu "ovčí stezky" a aj si natiahli prvú dĺžku. Podmienky sa natoľko zhoršili že sme zavelili na ústup. Prišli nás pozrieť aj baby, či prebieha všetko v poriadku. Pri zostupe na chatu sme urobili snehový profil a niekoľko testov stability snehovej pokrývky a zhodli sme sa že bude 3, lokálne 4stupeň lavínového Test stability´snehovej prikrývkynebezpečenstva. To sa aj potvrdilo v predpovedi horskej služby...
Súčasne s našim kurzom bežal ajSpoločný vycvik s HŠ SHS JAMES kurz horoškoly Jamesu s podobným priebehom vzhľadom na počasie.... Aby sme to trochu oživili, tak sme vo štvrtok praktickú problematiku vyhľadávania zasypaných v lavíne urobili spoločne. Frekventanti si mali možnosť vyskúšať aj vyhľadanie viacerých zasypaným elektronickým vyhľadávacím prístrojom aj pomocou klasickej sondáže. Strkaním "paličiek" do snehu to by sme už vykopali iba nebožtíkov... Naštastie to bol iba batoh, ktorému "zdochli" baterky v "pipaku". Okrem toho pre parádnu kosu brrr bola sem tam aj "bitka" o manuálnu prácu (lopatovanie). My sme sa zostatok kurzu venovali zameškanej teórii a "suchej" praxi v teple chaty. Sneženie neustávalo, skôr pridávalo, podmienky zhoršili tak, že sa nikomu nechcelo z chaty ani nos vystrčiť. To platilo aj v deň odchodu (sobota). Nikto nechcel byť prvý čo sa bude "krtkovať" po chodníku v snehu miestami do pol pása...
Nesneží a ty si na lyžiarskom zájazdeeeee.....Na záver mi ostáva povedať že aj keď toho lezenia mohlo byť viac, prebrali sme na kurze všetko podstatné pre bezpečný pohyb v zimných horolezeckých terénoch. Milo ma prekvapila Michaela s jej šikovnosťou osvojiť si nové vedomosti a schopnosťou uviesť ich do praxe. Piotr (na to že sa doteraz horolezectvu venoval skôr okrajovo, ako vysokohorský turista) zvládal úskalia kurzu celkom v pohode. Miške touto cestou ešte raz gratulujem k úspešnému absolvovaniu kurzu a prajem jej aby všetko čo sa naučila užila v zdraví. S Piotrom sa pravdepodobne ešte stretneme na ďalších kurzoch. Oboch Vás ešte raz pozdravujeme a ďakujeme za príjemne strávený týždeň.