Aktuality

Meno: Heslo:

Prihláste sa a budete mať možnosť vytvárať a komentovať aktuality.

"Anonym nikdy za nič nestojí, lebo sám svoje meno nepokladá za nič"
(William Shakespeare)

Prvý tohtoročný zimný kurz je za nami....

prvý deň        Je nedeľa poobede, vybaľujeme s Baškou veci z auta na Bielej Vode. Než stihnem zaparkovaťVarint do Západného Žerúchoveho sedla (nad ľadom) auto na neďalekých Tatranských Matliaroch a prísť späť, Marek s Jožkom (Glumom) už pribaľovali "vercajch" do svojich batohov... Na chatu sme s Baškou a Alex prišli o niečo neskôr, čo chlapom nijak nevadilo a stihli medzitým uraziť zaslúžené pivko. Po večeri nasledovali nevyhnutné prípravy na zajtrajšiu túru. Po raňajkách odchádzame na ľavý ľad pod Svišťovkou . Po chodníku to išlo dobre ale žľabom pod ľad si Marek s Glumom trošku zabojovali. Mne sa na lyžiach išlo celkom dobre aj hore aj dole. Na rozcvičku chlapi natiahli zaľadnené vhĺbenie v pravo od ľadu. Celkom im to išlo, však to je pre nich vlastne opakovanie :). Obaja totiž sú minuloroční účastníci víkendu lezenia v ľadoch a mixoch. Po dolezení vhĺbenia nasledoval zlaňáčik a ostatok času sme venovali tréningu vŕtania "šróbov", ľadových hodín, technike pohybu a práci so "zbraňami" a mačkami. Popri tom nám Baška s Alex s úsmevom ukázali, že zlyžovať spod nástupu nebude žiadny problém.
Večer sme ešte po prednáške vybrali túru, pozreli počasie a dúfali, že bude aspoň tak ako dnes. Počasie vyšlo nad očakávanie dobre. Skoro celý deň bol "plech" a tak sme okrem lezenia, istenia a orientácie, sa aj V západnom žeruchovom sedletrochu opálili. Vyliezli sme priamy variant do Zadného Žeruchového sedla, dole jedna dĺžka v ľade cca 50° až 75° a ostatné II (po snehu). Chlapov som začal naháňať približne v 6-tej dĺžke aby sme stihli zostúpiť ešte za svetla. Nestihli sme... Počas zostupu sme zistili zopár zaujímavých poznatkov. Najdôležitejšie:
a)čelovku, podobne ako lekárničku, nikdy z batoha nevykladáme :)
Ľad do medennej...b) na severnej strane môžu byť snehové podmienky diametrálne odlišné( v našom prípade k horšiemu)
c) komunikácia medzi spolulezcami je dôležitejšia ako by sa na prvý pohľad zdalo :)
Takže večeru sme samozrejme načas nestihli a prednášku sme preložili na ďalší deň, ale za to niekto stihol výdatne dopĺňať tekutiny :)).
Streda bola vlastne posledný lezecký deň. Ráno sme sa prebudili do sneženia. Predpoveď na najbližšie dni bola "zotrvalý stav" a tak, kým všetko nebezpečne zapadne snehom, sme Takto sme testovali stabilitu snehovej prikrývkyvybehli ľad do Medenej kotliny. Prišli sa na nás pozrieť aj baby. Pred zlaňákom nám zakývali a po krátkom pozorovaní našej činnosti "frčali" na lyžiach dolu. Sneženie neustávalo, a tak bolo bezpečnejšie zbaliť "fidlátka" a venovať sa na chate už aj tak zameškanej teórii.
Súdim že teórie bolo asi veľa, lebo sa ju chlapi rozhodli utopiť v pive, slivovici aj víne. Asi sa im to trochu bouldru na závermoc nepodarilo, pretože na druhy deň si na praktickej výuke o lavínach a vyhľadávaní zasypaných pamätali skoro všetko . Piatok - skúškový deň, počasie je celkom dobré, ale podmienky zrádne. Niekoľko metrov pod nástupom do Ovčí stezky ( chlapi sa rozhodujú správne) otáčame kvôli viac ako metru snehu, ktorý by sa mohol dať do pohybu... O niekoľko sto metrov nižšie odtrhla dvojica ľadu chtivých lezcov menšiu lavínku, našťastie bez strát na živote.
Pred príchodom na chatu sme ešte poskúšali lezenie s mačkami a cepínmi na balvane. Po úspešnom absolvovaní ústnej skúšky som s radosťou skonštatoval, že aj napriek nie zrovna najlepším podmienkam Marek aj Jožko dokázali úspešne absolvovať nástrahy kurzu, ukázali rozvahu a umenie správne sa rozhodnúť.
V poobedných hodinách sa lúčime a spolu s Baškou a Alex sa spúšťame na lyžiach do civilizácie.
Jožko, Marek ešte raz vám prajeme aby ste užili v zdraví a do najdlhšieho dôchodku všetko, čo ste sa na kurze naučili.