Aktuality

Meno: Heslo:

Prihláste sa a budete mať možnosť vytvárať a komentovať aktuality.

"Anonym nikdy za nič nestojí, lebo sám svoje meno nepokladá za nič"
(William Shakespeare)

KALYMNOS REPETE

Keďže nás grécky ostrov Kalymnos oslovil a zhoda okolností dopriala, radi sme sa tam vrátili zaliezť si znova.

Netvrdím, že to bolo celkom bezproblémové. Tri týždne pred odletom, keď to bolo v zamestnaní najpernejšie mi z Pelikanu volajú, že letecká spoločnosť Aegean, ktorou sme mali letieť, menila časy svojich letov a už nestíhame let z Atén na Kos. Ako jediná možnosť sa javila prespať v Aténach aj na ceste tam, aj na ceste späť, a to všetko vtedy, keď v Grécku prebiehali, alebo sa chystali štrajky taxikárov, MHD, železničiarov, energetikov, leteckých  zamestnancov...

Najprv to vyzeralo tak, že z našej dovolenky nebude nič, ale akosi nám to nedalo, veď čo s 11 dňami dovolenky, ktorú treba vyčerpať v novembri na Slovensku?! Tak za pomoci nášho staršieho syna sa dopracúvame k novým vyskladaným letenkám (vďaka Bruno!). Ráno 6.20 odchod z BA, večer 22.00 príchod na Kalymnos, cca 22.30 do ubytovacieho zariadenia. Po patáliách z minulej cesty, keď sme jednu noc  strávili na letisku v Aténach a cestou späť jednu noc na letisku na Kose, táto možnosť vyzerá lákavo, ale je tam toľko tých ohniviek, že ak niektoré zlyhá, sme v keli.

Odvážnym život praje.

Prvého novembra má na letisku vo Viedni 14 lietadiel nahlásené meškanie. Naše lietadlo do Atén meškanie nahlásené nemá, no aj tak odlietame s 90 minútovým meškaním. Keďže v Aténach máme prestoj 5 hodín, vôbec nám to nevadí. Na letisku vo Viedni zažívame opravdivú lietadlovú zápchu, keď naše lietadlo je deviate v husom rade a čakáme na odlet do hustej hmly. Celkom napínavé, ako postupne lietadlá požiera hustá hmla. Zato za chvíľku sme nad oblakmi a užívame si slniečka.  Keď sa v noci ale zložíme pri našich postieľkach, vydýchneme si. Dovolenka môže začať.

Ďalší deň si už pri slniečku vychutnávame vôňu ostrova(vonia tu temer každá bylina, keď nie na jar, tak na jeseň), lezenie a pozorujeme filozofiu všadeprítomných kozičiek, ktoré fungujú podľa princípu: „milí lezci vy si len spokojne lezte, my kontrolu Vašich tašiek a pootvorených ruksakov zvládneme aj samé a radi sa posilníme  vašimi obloženými bagetami, chlebíkmi a inými dobrotami. A potom šup na cestu, na vyhriaty asfalt, kde sa dobre v novembri povyhrievame a vy nás budete slušne na vašich skútroch , bez ktorých ste na ostrove stratení, obchádzať “(upozornenie“ na požičanie skútra je nutný vodičský preukaz!! Nezabudnúť doma!!)

Opisovať pobyt po dňoch nedáva zmysel. Zhruba zhrnutie: liezli sme v deviatich lezeckých sektoroch(Kasteli, Arhi, Sea brize, Summertime, School, Dolphin bay, Symplegades,Poets,Arginonta), a navštívili ďalších sedem(Palace, Sikati Cave,Cave, Odyssea, Afternoon, Grande Grotta, Panorama ). Okrem klasickej šedej drsnej skaly a kvapľovej skaly sme objavili aj bledý popraskaný mramor na Dolphin bay, červenú skalu(Arginonta), akúsi čipkovanú skalu (Symplegades), okrem stenového lezenia ktorého je pre našu lezeckú obtiažnosť najviac sme okoštovali aj komíny(Arginonta, Symplegades), kúty(Poets.Symplegades), previsky(Dolphin bay, Summertime, Poets), dokonca jednu viacdĺžku Platon 5a/c. Cesty krásne, občas aj pošpekulovať treba aj silu v rukách s čím sme my starší nie zvyknutí. Treba len čítať sprievodcu-majstrovské dielo, prípadne sledovať pribúdanie nových ciest na www.climbkalymnos.com a človek si vyberie. Chvíľkami sme sa s lezením cítili, ako pri stole plnom znamenitých dobrôt s plným bruchom. ..

Bolo to lezenie nádherné a povedala by som poctivé, čo sme si nenatiahli, to sme nepoliezli. Až na malé výnimky, keď sa nám podarilo hodiť lano zhora a okoštovať aj obtiažnosti, na ktoré na prvom konci nemáme. Celkom chutila TR napr. cesta Metaxas za 6a+, ale ani mok, ktorý tam týmto názvom označujú, nie je na zahodenie, hlavne v Grécku.

Okoštovali sme aj vzdušný zlaňák v 30 metrov vysokom skalnom dóme, ako aj prieskum jaskyne nad Skaliou, sami dvaja pri svetle čeloviek(treba za sebou zavrieť dvere, aby zvedavé kozičky nespadli do nej ). Do jaskyne sa schádza dvomi  temer kolmými rebríkmi, potom ste už v tme a dostanete sa do veľkého jaskynného dómu s nádhernou bohatou sintrovou výzdobou. Jaskyňa má vetranie asi iba z vchodového otvoru, je v nej teplo až dusno a čarovne.

A ešte sme videli niečo, čomu sme najprv nechápali. Došla pod skalu dvojica lezcov, samozrejme bez prilieb-muž so ženou- s tým, že liezli na striedačku a keď liezol muž začalo zo steny lietať kamenie, suché pichľavé rastliny a všetko, čo do steny nepatrí  a potom sme usúdili, že upratujú sektor. Neskôr sme podľa fotografií zistili, že to bol slávny Remy(Švajčiar), s manželkou, ktorý na ostrove preistil viac ako 300 ciest a teraz si ich kontroloval, upratoval a udržiaval   A ja som nechápala čo po mne tak pozerá, ako bojujem a trápim sa  v previse a to vlastne bola jeho cesta.

Čo do množstva lezcov-údajne v októbri (najlepší  mesiac na lezenie)Kalymnos zažil „tsunami“ lezcov, odhadovalo sa ich údajne na 2000!!!, v novembri  vo vychytených sektoroch, ako je Arhi, Grande Grotta, či Arginonta je to oblezené lezcami, no po 3 dni sa nám stalo, že sme si v iných sektoroch užili úplne súkromného pohodového lezeniam keď sme v sektore boli sami.

Po prvom novembri treba počítať s tým, že život na ostrove pomaly utícha, obchodíky, požičovne skútrov či reštaurácie v Massouri a Armeose postupne zavierajú(supermarket v Elies je určite otvorený)až na niekoľko výnimiek, v novembri deň je krátky a „severný vítr je krutý“, stredozemná tlaková níž nepríjemná, more chladnejšie(otužilejší sa okúpu  na záveterných plážach),z medzinárodného  letiska na Kose odletia „až“ 3 lietadlá za celý deň , ale čaro lezenia si vychutnáte určite.

Po dvoch týždňoch lezenia  protestujem, že ja nechcem domov, do tej hmly,  a sychravej zimy na čo Gabo, inspirovaný filmom Kameňák ,smutne konštatuje: „ale budeš musieť, budeš musieť !!!“.

A ešte link na okomentované fotky. Počas lezenia sme ale veľmi nefotili, viac sa sústredili na lezenie a istenie.